Laat je horen
Ondanks onze inspanningen om kwaliteitsvolle zorg- en dienstverlening aan te bieden, kan je een andere mening hebben over ‘goede zorg’ of denken dat er niet professioneel gehandeld is. Het is belangrijk dat je deze klachten meldt.
Als er iets niet loopt zoals je wil dat het loopt, kan je dit steeds met jouw hulpverlener bespreken. Als je het, om de één of andere reden, niet ziet zitten om dit rechtstreeks met jouw hulpverlener te bespreken, dan kan je hieronder terugvinden wie je kan contacteren.
De federale ombudsdienst “Rechten van de patiënt"
Als u van oordeel bent dat één van uw patiëntenrechten niet gerespecteerd werd door een beroepsbeoefenaar uit de ambulante sector, die buiten een ziekenhuis werkzaam is (bv. een zelfstandig klinisch psycholoog of klinisch orthopedagoog), dan kunt u terecht bij de federale ombudsdienst Rechten van de patiënt:
FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
DG Gezondheidszorg
Federale ombudsdienst Rechten van de patiënt
Galileelaan 5/2
1210 Brussel
Nederlandstalige federale ombudspersoon
Tel.: 02/524.85.20
Fax: 02/524.85.38
E-mail: bemiddeling-patientenrechten@health.fgov.be (link stuurt een e-mail)
De federale ombudsdienst “Rechten van de patiënt” (belgium.be)
Federale toezichtcommissie
De wet inzake de kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg, ook gekend als de kwaliteitswet, trad op 1 juli 2022 in werking. Ze stelt diverse voorwaarden vast om de kwaliteit van de zorg te garanderen. Deze voorwaarden bestaan uit verschillende aspecten die de continuïteit, de omkadering en de structuur van de zorg op een kwalitatieve manier garanderen.
Gezondheidszorgbeoefenaars moeten bekwaam zijn om de zorg kwalitatief uit te voeren. Tegelijk kunnen ze genieten van diagnostische en therapeutische vrijheid, binnen de wettelijke bepalingen.
Controle op de kwaliteitswet
Om toezicht te houden op de toepassing van de kwaliteitswet werd de Federale Commissie voor toezicht op de praktijkvoering in de gezondheidszorg of kortweg de Federale Toezichtcommissie opgericht.
Deze multidisciplinaire controlecommissie is samengesteld uit een Nederlandstalige en een Franstalige kamer die elk bevoegd zijn voor de zorgverleners uit het Nederlandstalige, het Franstalige en het Duitstalige gebied, afhankelijk van de plaats waar ze hun activiteiten hoofdzakelijk uitoefenen.
De Federale Toezichtcommissie reguleert de kwalitatieve praktijk van gezondheidswerkers.
Die is gebaseerd op drie pijlers.
- Pijler 1: geschiktheid, patiëntveiligheid en onwettige praktijken in de gezondheidszorg
- Pijler 2: criteria voor de kwaliteit van de praktijk
- Pijler 3: patiëntenrechten
Hoe kunt u een klacht indienen of een melding doen bij de Federale toezichtcommissie?
Wenst u een klacht in te dienen bij de Toezichtcommissie of een melding te doen?
Dat kan via deze website
Grensoverschrijdend gedrag door Eerstelijnspsycholoog (ELP) conventie FOD naar cliënten
Je kan (seksueel) grensoverschijdend gedrag door een geconventioneerde eerstelijnspsyscholoog uit één van de drie Limburgse netwerken geestelijke gezondheid ook melden via: de netwerkcoördinatoren van de 3 Limburgse netwerken of de lokale coördinatoren van de regio.
Het protocol kan je hier raadplegen: Handelingsprotocol (S)GOG Eerstelijnspsychologische functie
Psychologencommissie
De Psychologencommissie draagt bij tot de bescherming van patiënten/cliënten van psychologen via een verplichte inschrijving op de lijst van de Psychologencommissie en een deontologische code met gedragsregels. U kunt zich tot onze instantie richten bij meningsverschillen tussen u en uw psycholoog waar jullie zelf niet uitgeraken. Met onze zoekmachine kunt u een psycholoog zoeken op basis van zijn of haar praktijkadres (postcode), praktijktalen, beschikbaarheid voor teleconsultatie, naam of registratienummer. Via deze kunt u ook nagaan of een persoon wel degelijk ingeschreven is op de lijst van de Psychologencommissie en dus de deontologische code voor psychologen onderschrijft.
Heeft u een klacht?
Praat er eerst over met uw psycholoog
De vertrouwensrelatie tussen een cliënt en een psycholoog is van groot belang. Indien u ontevreden bent over de diensten van een psycholoog is het dan ook raadzaam om uw ongenoegen eerst met hem of haar te bespreken. Via een gesprek kunnen jullie het probleem misschien al oplossen.
Is een gesprek niet meer mogelijk of bood dit geen oplossing? Dan kunt u zich wenden tot de Psychologencommissie. U kunt dan kiezen om een bemiddeling aan te vragen of een klacht in te dienen (tuchtprocedure).
Informeer u grondig vooraleer u een keuze maakt tussen beiden. Bemiddeling en tuchtprocedure zijn twee verschillende trajecten die niet gelijktijdig kunnen worden opgestart: ze dienen andere objectieven en leiden dan ook tot andere resultaten. Bovendien bent u minder actief betrokken in een tuchtprocedure dan in een bemiddelingstraject.
Wanneer kiest u voor bemiddeling?
- Er is sprake van een meningsverschil tussen u en de psycholoog en jullie raken er zelf niet uit
- U staat open voor dialoog
- U bent op zoek naar een oplossing voor het geschil, niet zozeer naar een sanctie voor de psycholoog
Wanneer dient u een formele klacht in bij de tuchtraad?
- U bent van mening dat uw psycholoog zijn deontologische code heeft overtreden
- U wilt dit melden
- U vindt dat een tuchtrechtelijke sanctie op zijn plaats is.
Onafhankelijke ombudsdienst geestelijke gezondheid (OOGG)
De wet op de patiëntenrechten van augustus 2002 geeft je als patiënt het recht om een klacht in te dienen bij een ombudspersoon.
De onafhankelijke ombudspersonen werken voor Psyche VZW. Ze werken onafhankelijk van de voorziening, al houden ze zich wel aan de afspraken tussen het overlegplatform en de voorziening. Ze zijn meerzijdig partijdig (= belangen van alle betrokkenen worden gezien en gesteund) en ook gebonden aan beroepsgeheim.
Ombudspersoon luistert, informeert, signaleert, coacht en bemiddelt
De onafhankelijke ombudspersonen kunnen helpen om de relatie tussen patiënt en hulpverlener te herstellen. We streven ernaar het probleem op te lossen op een aanvaardbare manier voor alle partijen. Je vraag bepaalt wat we doen – en dat doen we altijd in onderling overleg.
- Eerst luisteren we om je probleem te kunnen analyseren.
- Daarna informeren we je over het thema, richtlijnen en/of wetgeving. Bedoeling is de situatie in het juiste perspectief brengen en je mogelijkheden aanreiken om tot een goede oplossing te komen. Jij kiest zelf welke stappen en acties er daarna volgen.
- Als je dat graag wilt, bemiddelen we met de hulpverlener.
- We kunnen je ook ondersteunen en coachen om het probleem zelf bespreekbaar te maken.
We winnen de informatie in die nodig is om te kunnen bemiddelen. Daarvoor kunnen we ongehinderd contact opnemen met alle mensen of diensten die betrokken zijn bij je klacht. In de loop van de procedure volgen we alles verder op om je op de hoogte te houden.
Leidt de bemiddeling niet tot een oplossing? Dan informeren we je over andere mogelijkheden om je klacht af te handelen en verwijzen we je door.
Als je aanmelding afgehandeld is, registreren we ze anoniem. Elk jaar stellen we een jaarverslag op met een overzicht van alle aanmeldingen. Op die manier signaleren we mogelijke verbeterpunten in de geestelijke gezondheidszorg.