Praktisch:
Deze module bestaat uit 4 lesdagen, telkens van 6 uren. De workshops/lesdagen kunnen niet los van elkaar gevolgd worden.
29/11/2024-06/12/2024-16/12/2024-13/01/2025
Inhoud:
In deze module leren we om, samen met de cliënt, te komen tot een gedeelde casusconceptualisatie via het KOP of PrOP model (bij kinderen en jongeren). We leren dit werkmodel ook te bespreken om overzicht, inzicht en uitzicht te beogen. Uitzicht creëren we door concrete doelen te formuleren op de drie componenten: klachten, omgeving en persoon. Inzicht geven we via een samenhang en uitzicht via concrete doelen. Dit leidt tot klachtgerichte, omgevingsgerichte en persoonsgerichte interventies. We gaan daarnaast al oefenen met een aantal van deze interventies. We staan ook stil bij gebruik vragenlijsten, terugkoppeling naar de verwijzer en terugvalpreventie.
- Lesdag 1: Opstellen KOP/PROP, bepalen samenhang, werken met balansen
Het KOP model is een eenvoudig hulpmiddel om samen met de cliënt in kaart te brengen waar de klachten vandaan komen. Het heeft aandacht voor zowel problemen als wat er goed gaat en het geeft een ingang om gedrag te veranderen. De afkorting KOP staat voor Klachten, Omstandigheden en Persoonlijke stijl. Vanuit het KOP model leren we komen tot een probleemsamenhang en tot doelen voor het kortdurende traject. Het PROP model is de vertaling hiervan naar kinderen en jongeren.
- Lesdag 2: Doelen omzetten naar vaak voorkomende transdiagnostische en generalistische interventies en technieken
We oefenen met het formuleren van doelen in samenspraak met de cliënt, die haalbaar zijn, ook in een kortdurende begeleiding. Hierbij kan het ook zijn dat er veel problemen spelen, bijvoorbeeld op vlak van omstandigheden, maar dat we kijken welke doelen en interventies we kunnen afbakenen en hoe de hulpvraag hierin een belangrijke rol kan spelen. We leren vaardigheden aan om in te zetten op werken met visualisaties en generalistische interventies zoals bijvoorbeeld balansen maken en kernkwadranten.
- Lesdag 3: Oefeningen casusconceptualisatie 1 en terugvalpreventie
Tijdens deze workshop gaan we vooral oefenen met het ganse proces van aanmelding tot afronding waarbij het zeer belangrijk is om samen met de cliënt vanuit diens hulpvraag snel tot een gezamenlijke probleemdefinitie te komen, doelen te bepalen en interventies te kiezen. Tenslotte is ook terugkoppeling naar de verwijzer en terugvalpreventie heel belangrijk binnen de eerste lijn.
- Lesdag 4: Oefeningen casusconceptualisatie 2
In deze workshop maken we een integratie van de eerste drie workshops en gaan we heel concreet oefenen. Doel hierbij is dat we het werkmodel steevast als houvast kunnen gebruiken en inzetten. Maar dat we ook telkens kunnen kijken wat elke cliënt nodig heeft op basis van zijn hulpvraag.
Inschrijven: Vormingen ELP conventie – Casusconceptualisatie en Train de Intervisoren – ELP-academie